گردشگری یک صنعت مهم برای بسیاری از مناطقی است که به دنبال جذب بازدید کننده هستند. کسبوکارهای درون این بخش دائماً ایدههای جدید و نوآورانه ایجاد میکنند تا مشتریان را بعد از چالش با رقیبان خود جذب کنند. یک استراتژی بازاریابی موثر برای گردشگری، می تواند به شما مزیت رقابتی نسبت به رقبایتان بدهد. در این مقاله، به فهرستی از 10 استراتژی موثر اشاره شده که صرف نظر از اینکه به عنوان آژانس مسافرتی، هتل، رستوران یا سازمان دیگری در صنعت گردشگری مشغول هستید ؛ میتوانید از این مطالب کاربردی در برنامه ریزی کسب و کار خود استفاده کنید.
بازاریابی گردشگری چیست؟
بازاریابی گردشگری به استراتژی های بازاریابی اطلاق می شود که اجزای مختلف صنعت گردشگری برای فروش محصولات و خدمات خود از آن استفاده می کنند. این کسبوکارها شامل هتلها، خطوط هوایی، شرکتهای حمل و نقل، رستورانها و آژانسهای مسافرتی است که بلیط هواپیما، اتاقهای هتل یا بازدید از مکان های گردشگری را به مشتریان میفروشند. بیشتر استراتژی های بازاریابی گردشگری شامل بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات آنلاین و سئو وب سایت است.
چرا بازاریابی گردشگری اهمیت دارد؟
بازاریابی گردشگری مهم است زیرا بازار فعلی شاهد رقابت هزاران کسب و کار مختلف است. بنابراین، هر کدام به دنبال یافتن راههای منحصر به فرد برای بازاریابی و جلب توجه هستند. بهروز ماندن و مرتبط بودن میتواند به سازمانهای صنعت گردشگری کمک کند تا آنچه را که گردشگران میخواهند ارائه دهند. این امر میتواند به شما کمک کند تا با روشهای جدیدی به مشتریان دسترسی پیدا کنید تا محتوای شخصی سازی شده و مرتبطی را که مورد علاقه مشتریان است را ارائه دهید.
حال به بررسی 10 مورد استراتژی بازاریابی گردشگری موثر می پردازیم:
- بازار هدف مناسب خود را پیدا و بر آن تمرکز کنید :
قبل از شروع، بازار هدف خود را مشخص کنید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید خدمات خود را به گردشگران محلی ارایه کنید یا گردشگران بین المللی. هر آنچه در نقطه ابتدایی تصمیم بگیرید می تواند بر باقی روند استراتژی شما موثر باشد، بنابراین می دانید سرمایه و تلاش های خود را کجا متمرکز کنید.
اگر بر گردشگران محلی تمرکز می کنید، ممکن است بخواهید تبلیغات محلی و هدف قرار دادن مخاطبان خاص را برای دستیابی به افراد محلی در نظر بگیرید. همچنین می توانید ترند بازاریابی هر محصول یا پروموشن هر خدمت را تغییر دهید. برای مثال، میتوانید پکیج مختص تعطیلات اخر هفته را برای بخش اقامتی خود در نظر بگیرید و مزایای استراحت در اقامتگاه محلی و نسبتاً ارزان (با ارایه تخفیف) را در مقایسه با تعطیلات بینالمللی به اشتراک بگذارید.
- استفاده از هوش مصنوعی :
استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی گردشگری رو به افزایش است. این مورد روشی موثر برای استفاده از داده های موجود برای ایجاد پروفایل و رفتار مشتری است که می توانید در استراتژی بازاریابی خود از آنها استفاده کنید. وقتی روندهای موجود در بازار و تقاضای مشتری را شناسایی می کنید، می توانید تصمیمات هوشمندانه تری بگیرید.
به عنوان مثال، فرض کنید مدیر بازاریابی یک هتل می تواند ببیند که افراد در یک زمان خاص از سال چه کلمات کلیدی خاصی را جستجو می کنند. در این مورد، آنها میتوانند استراتژی بازاریابی خود را بر این اساس برنامهریزی کنند تا اطمینان حاصل شود که هر مشتری که آن کلمات کلیدی را جستجو میکند، می تواند به سایت و صفحات شبکه اجتماعی کسبوکار آن ها دست پیدا کند. هتل ها می توانند از هوش مصنوعی برای ایجاد پکیج های تبلیغاتی یا پرموشن های منحصر به فرد برای مهمانان خود استفاده کنند.
- از جستجوی صوتی استفاده کنید
روزانه افراد بیشتری به استفاده از نرم افزارها و گجت های صوتی روی میآورند زیرا میخواهند روشهای سادهای برای برنامهریزی و مدیریت زندگی خود داشته باشند. برای مثال، هتلها از هابهای هوشمند با تشخیص صدا برای ارائه توصیههای مفید استفاده میکنند یا از گجت های خوب برای دریافت دستورات مهمان در اتاق خودش در هتل می توان به الکسا اشاره کرد، یا بطور مثال آژانسهای مسافرتی فرصت رزرو کل سفر شما را فقط با استفاده از صدای شما ارائه میدهند. اگر از فناوری صوتی استفاده می کنید، اصول SEO صوتی را در نظر بگیرید تا از داده های جستجو در محبوب ترین و پرکاربردترین پلتفرم ها استفاده کنید.
- استفاده از منشی یکطرفه یا چت بات ها
استفاده از چت بات ها روشی کارآمد برای ارائه خدمات درجه یک به مشتریان هستند. از آنجایی که آنها می توانند بر کاهش نرخ پرش(bounce rate) مشتریان از سایت به خصوص خارج از ساعات کاری عادی کمک کنند، می توانند باعث افزایش سود شما شوند، تجربه مهمان را بهبود بخشند و رضایت مشتری را افزایش دهند. چت بات ها همچنین برای جمع آوری داده هایی مفید هستند که می توانید از آنها برای برنامه ریزی استفاده کنید. آنها می توانند لیستی از سوالات متداول را تهیه کنند که می تواند به شما در شناسایی زمینه های بهبود در وب سایت برای فروش بیشتر و افزایش درآمد کمک کند.
- شخصی سازی کنید
مشتریان باهوش هستند و می دانند چه زمانی خدمات سفارشی و شخصی سازی شده دریافت می کنند. داشتن فناوری مناسب میتواند به شما کمک کند تا از دادههای مشتری برای ایجاد نمایههای مخاطبان خاص خود برای به اشتراک گذاشتن پیامهای بازاریابی مرتبط با آنها استفاده کنید. میتوانید پیامهای شخصیسازی شده را از طریق ایمیل مارکتینگ با تقسیمبندی مشتریان بر اساس آن دسته از خدماتی که سفارش می دهند یا با قدرت خریدشان بخش بندی کنید و ارائه دهید. این دادهها میتوانند پیشنهادهای مناسب برای مشتریان شما ایجاد کنند. همچنین میتوانید از تجربیات شخصیسازی شده در وبسایت خود استفاده کنید که در آن اطلاعات متفاوتی را به مشتریان مختلف نشان میدهید، بسته به اینکه آنها مشتری جدید هستند یا از مشتریانی هستند که قبلا از محصولات یا خدمات شما استفاده کرده اند.
- تورهای واقعیت مجازی (VR) را امتحان کنید
فناوری واقعیت مجازی یکی از به روزترین روندهای بازاریابی در گردشگری است. این ترند جذاب به مشتریان اجازه می دهد تا تجربه ی کاملاً جدیدی را از صفحه نمایش موبایل یا لپ تاپ خود تجربه کنند. هتلها از واقعیت مجازی برای ارائه شبیهسازیهای پیادهروی از مناطق مختلف امکانات هتل یا اتاقهای مهمان استفاده میکنند تا به مشتریان در تصمیم گیری خود کمک کنند که میخواهند از کدام یک از امکانات هتل استفاده و سپس آن را رزرو کنند. از دیگر کاربردهای واقعیت مجازی در گردشگری میتوان به سالنهای فرودگاهی اشاره کرد که در آن مهمانها میتوانند محوطه ی داخلی آن را ببینند یا رستورانها و کافی شاپ های فرودگاه را برای انتخاب محل نشستن دلخواه خود انتخاب کنند. برخی از آژانسهای مسافرتی از طریق تورهای واقعیت مجازی فرصت تجربه نقاط گردشگری مختلف را نیز ارائه میدهند.
- یک تجربه مشتری منحصر به فرد ایجاد کنید
از خودتان بپرسید مشتری که یکبار از امکانات شما استفاده کرده چرا باید برای استفاده ی مجدد به هتل شما برگردد؟ تجربه مشتری شما باعث میشود که مهمانان دوباره برگردند. مشتریان اغلب به جای رزرو هتل یا پرواز به دنبال یک تجربه به یاد ماندنی هستند. راه های زیادی برای بهبود تجربه مشتری از طریق خدمات شما وجود دارد. خطوط هوایی این کار را با رقابت برای ارائه بهترین سرگرمی ها و منوها در داخل هواپیما انجام می دهند، در حالی که هتل ها این کار را با ارائه سرگرمی های داخل اتاق یا امکانات عالی که مهمانان نمی توانند در جای دیگری پیدا کنند، انجام می دهند.
- برای سئوی بازاریابی محتوای تلاش کنید
بازاریابی محتوایی یکی از مهمترین اجزای یک استراتژی بازاریابی موثر در گردشگری است. اگر استراتژی سئوی خود را درست انجام دهید، مشتریان اغلب به سراغ شما می آیند. بازاریابی محتوایی همچنین باعث اعتمادسازی شده و اعتبار شما را نزد مشتری افزایش می دهد. راه های زیادی برای به کارگیری استراتژی بازاریابی محتوایی وجود دارد. شما می توانید این کار را با هدف قرار دادن کلمات کلیدی در وبسایت های هدف، نوشتن وبلاگ یا همکاری با بلاگرهای سفر انجام دهید تا بتوانید ارزش و تخصص خود را ارائه دهید.
- از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از محبوب ترین استراتژی های بازاریابی مدرن، و بسیار موثر است. بسیاری از هتل ها یا مراکز گردشگری به اینفلوئنسرها برای معرفی و تایید کسب و کار خود از طریق اشتراک گذاری آن با فالوورهای خود متکی هستند. برای مثال، رستورانها ممکن است در ازای یک پروموشن به صورت پست یا استوری در شبکه های اجتماعی، از یک اینفلوئنسر محلی برای صرف خوراک دعوت کنند. هتلها همچنین از اینفلوئنسرها دعوت میکنند که در هتل آن ها اقامت کنند و اینفلوئنسرها نیز در صفحات خودشان در شبکه های اجتماعی به معرفی آن هتل می پردازند. گاهی اوقات، به خصوص در اجرای کمپین های بازاریابی شما می توانید یک پکیج اختصاصی برای اینفلوئنسرها ارائه دهید.
10.محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید و ترویج دهید
در صنعت گردشگری، مشتریان شما حامیان شما نیز هستند. اگر یک تجربه عالی ارائه دهید، نه تنها می توانید به مشتریان خود برای به اشتراک گذاشتن موارد مناسب در مورد کسب و کار خود تکیه کنید، بلکه می توانید همزمان از محتوای آنها نیز استفاده کنید. محتوای تولید شده توسط کاربر یا UGC (User Generated Content) محتوایی است که افرادی که از خدمات یا محصولات یک کسب و کار استفاده می کنند، تولید می کنند.
UGC می تواند شامل پست، ریلز، استوری، پست های وبلاگ یا نظرات باشد. شما میتوانید با ایجاد یک هشتگ پرطرفدار، راههایی برای تشویق مشتریان به ایجاد محتوای منحصربهفرد ایجاد کنید، یک مکان مناسب برای عکس در هتل خود راهاندازی کنید، جایی که اسنفلوئنسرها بتوانند پستهایی ایجاد کنند یا بخشی در وبسایت خود قرار دهید که سازندگان محتوا بتوانند مطالب خود را از سفرهایشان را در آن قسمت آپلود کنند. مسابقه طراحی کنید و برای برندگان بهترین تولیدکنندگان محتوا جوایز ارزنده در نظر بگیرید . به محتوای تولید شده مخاطب در صفحات شبکه اجتماعی خود بازخورد نشان دهید تا باعث دلگرمی سایر مخاطبان برای تولید اینگونه محتوا باشد.
لینک مطلب:
https://uk.indeed.com/career-advice/career-development/tourism-marketing