سایت در حال بارگذاری است ...

گردشگری شکار : اقتصاد در مقابل اخلاق؟

از زمانی که انسان ها روی زمین زندگی می کردند، شکار را به عنوان راهی برای تغذیه خود انجام می داده اند. با این حال، شکار برای لذت، گردشگری شکار، نیز دارای سابقه ای است که در قرن ها اندازه گیری شده است، و از دیرباز یک فعالیت تفریحی محبوب برای ثروتمندان و ممتازان بوده است.

با این حال، بدون شک یکی از بحث برانگیزترین فعالیت های گردشگری امروزی است. خوانندگان خشم سال‌های اخیر را به یاد می‌آورند، زمانی که گردشگران ثروتمند در رسانه‌ها دیده می‌شوند که با افتخار کنار حیوان وحشی مرده‌ای که کشته‌اند نشسته‌اند. از کشته شدن «سیسیل» شیر آفریقایی در سال 2015 توسط یک دندانپزشک آمریکایی در آفریقا گرفته تا عکس‌های سال 2018 زن گردشگر آمریکایی که در کنار جسد یک زرافه سیاه کمیاب نشسته بود.

Cecil-the-lion

سیسیل شیر آفریقایی

زرافه سیاه

با این وجود، گردشگری شکار یک بازار مهم برای بسیاری از مقاصد گردشگری، به ویژه در آفریقا، آمریکای شمالی و کشورهایی مانند روسیه است. این گردشگری با بازده بالا است و گردشگرانی که برای شکار هر سر پول زیادی می پردازند. گردشگری شکار شاید مانند هیچ فعالیت گردشگری دیگری نظرها را به خود جلب نکند. حامیان آن در مورد مزایای اقتصادی که به همراه دارد صحبت می کنند و ادعا می کنند که برای حفاظت از حیات وحش ضروری است. مخالفان آن بر اخلاقیات کشتن حیوانات وحشی و هدف قرار دادن گونه هایی که در معرض خطر انقراض هستند تمرکز می کنند.

ایالات متحده احتمالاً بزرگترین بازار گردشگری شکار در جهان است و آمریکایی ها سالانه میلیون ها سفر شکار داخلی انجام می دهند و همچنین یکی از مولدهای اصلی سفرهای شکار بین المللی هستند.

یافتن داده های موثق آسان نیست، اما، به استثنای ماهیگیری، تخمین زده شده است که شکارچیان در سال 2016، 27 میلیارد دلار آمریکا خرج کردند، از 525000 شغل حمایت کردند، و نزدیک به 9 میلیارد دلار درآمد مالیاتی فدرال، ایالتی و محلی ایجاد کردند (www. business.realtree.com 2020).

در همان سال، گزارش شد که 11،500،000 شکارچی در ایالات متحده وجود دارد که حدود 1 در 20 کل جمعیت را تشکیل می دهد. در همین گزارش آمده است که شمار شکارچیان در سال ۱۹۹۱ (میلادی)۱۴.۱ میلیون نفر بوده است. از قضا، کاهش تعداد شکارچیان در ایالات متحده نگرانی هایی را برای سازمان های حفاظت از حیات وحش به وجود آورده است که بخشی از آن از طریق درآمده ای مالیاتی حاصل از فروش مجوزهای شکار تامین می شود.

 

انواع گردشگری شکار

  • شکار پرندگان، پستانداران و خزندگانی که در خشکی زندگی می کنند
  • شکار ماهی، پستانداران و خزندگانی که در آب زندگی می کنند
  • شکار غذا و خوردن آنچه صید شده است
  • شکار برای “ورزش” و جمع آوری “غنائم”
  • سفرهای شکار مستقل توسط افراد یا گروه ها
  • سفرهای شکار برای افراد یا گروه های سازماندهی شده توسط اپراتورهای تجاری
  • سفرهای یک روزه شکار در بازار داخلی به مکانی در منطقه سکونت شکارچی
  • سفرهای شکار داخلی که در آن شکارچی به منطقه دیگری از کشور خود سفر می کند و نیاز به اقامت شبانه برای یک شب یا بیشتر دارد.
  • سفرهای شکار بین المللی که در آن شکارچی برای مدتی چند روز برای شکار به کشور دیگری سفر می کند و نیاز به اقامت دارد.

 

آفریقا

آفریقا، همانطور که از دوران استعمار تاکنون بوده است، مقصد اصلی برای شکار غنائم جهانی باقی مانده است، و مجموعه بزرگی از گربه های بزرگ و بزرگترین پستانداران روی کره زمین است. به گفته لیندزی و همکاران. همانطور که در سایمن و همکاران نقل شده است، گردشگری شکار غنائم در 23 کشور آفریقایی یافت می شود که بزرگترین صنایع آن در جنوب آفریقا و تانزانیا یافت می شود.

  تنها در آفریقای جنوبی تخمین زده شده است که گردشگری شکار غنائم 250 میلیون دلار هزینه بازدیدکنندگان دارد و حدود 17000 شغل را پشتیبانی می کند. سازمان حامی شکار، SCI، گزارش داد که در سال 2015 میانگین قیمت برای یک سفر شکار در آفریقا حدود 13000 دلار آمریکا بود. تحقیقات Naidoo و همکاران، به نقل از سایمن و همکاران، نشان می دهد که حدود 64٪ از جوامع در مناطق حفاظت شده جمعی از گردشگری شکار سود می برند (سایمن و همکاران، 2018).

همچنین ادعا شده است که گردشگری شکار برای خزانه دولت خوب است و 33 درصد از کل درآمد در تانزانیا به دولت تعلق می گیرد در حالی که برای گردشگری سافاری ساحلی و عکاسی حدود 8 درصد است.

و گردشگری شکار یک گردشگری عالی است که یک شکارچی احتمالاً تا 400/000 دلار آمریکا برای کشتن یک کرگدن سیاه یا 45000 دلار آمریکا برای شلیک به یک فیل خرج می کند (www.w-hospitality.com 2020).  با این حال، بسیاری از داده ها از منافع طرفدار شکار سرچشمه می گیرند و به عنوان بیش از حد توسط منتقدان به چالش کشیده شده اند. برای مثال، مطالعه‌ای توسط مشاوران Southwick که توسط SCI در سال 2015 منتشر شد، ادعا کرد که سود کلی شکار غنائم در آفریقا 426 میلیون دلار آمریکا و 53000 شغل پشتیبانی شده است. با این حال، در سال 2017، موری پیشنهاد کرد که ارقام واقعی حداکثر حدود 132 میلیون دلار آمریکا در سال و بین 7500 تا 15000 شغل خواهد بود (Murray, 2017).

این داده ها همچنین داستان تاثیر اجتماعی شکار بر مردم بومی را بیان نمی کند که حقوق آن ها اغلب نادیده گرفته می شود زیرا حیوانات بر این مردم ترجیح داده می شوند زیرا این حیوانات برای اقتصاد ملی بسیار ارزشمند هستند.

علاوه بر این، این ایده که شکار برای حفاظت از حیوانات وحشی ضروری است، تا حدودی با عمل «شکار کنسرو شده» که در آن حیوانات عمداً در مزارع برای شکار پرورش داده می‌شوند، تضعیف می‌شود.

حسین عباسی

9 مطلب منتشر شده

درباره این مطلب نظر دهید !
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

موبینگ در گردشگری

موبینگ در گردشگری

3
دقیـقه مطالعه
مشاهده
گردشگری لاکچری

گردشگری لاکچری

4
دقیـقه مطالعه
مشاهده